TÄVLING!

publicerat i
(Eftersom jag lyckats radera funktionen att kommentera, gör vi ett nytt försök med tävlingen!
Drar en vinnare på söndag!)

För någon vecka sedan fick jag ett mail från Schwarzkopf som undrade om jag ville ha en tävling på min blogg- en riktigt blondin tävling ;)

Det är nämligen så att Schwarzkopf just nu startat en kampanj för att få bort alla fördomar om blondiner, för det är faktiskt så att vi blondiner fortfarande automatiskt får en bimbostämpel- bara pga. av vår hårfärg!
Hur sjukt är inte det?
De vill nu starta en bloggstafett och uppmanar alla starka bloggerskor att blogga om dessa fördomar för att ge en annan bild!
Och självklart vill vi vara med, eller hur??

Det enda som skall göras är att svara på de här tre frågorna;

1) Har du någon gång känt att du blivit behandlad fördomsfullt på grund av din blonda hårfärg?
2) Varför är du stolt över att vara blondin?
3) Vem är din favoritblondin genom tiderna och varför är personen en förebild?
(Uppmana även dina läsare att svara på frågorna och skicka dem vidare till bloggande kompisar som är blonda och som du tycker är starka representanter!)

Länka till det här inlägget och skicka mig en kommentar när du gjort ditt inlägg så har du chansen att vinna det här paketet från Schwartzkopf:
(Tshirt från American Apparel, Blonde Blond Spray, Blonde Blondering)


Här kommer mina svar:
1) Jag kan faktiskt inte komma på ett speciellt tillfälle då jag blivit behandlad på något fördomsfullt sätt, men många gånger känns det som om man kunde läsa folks tankar, man märker direkt att de inte tror att man klarar av något för att man är blond, som om man fattade trögt bara för det...

2) Jag är stolt över att vara blondin för att jag vet att jag är smart och bra på många saker! Jag behöver inte färga håret brunt eller rött eller grönt för att bevisa det för mig själv...eller för andra!

3) Genom tiderna finns det otroligt många bra blondiner, men för att ta en som är jävligt strong och cool så måste jag nog säga allas vår Carolina Gynning, som just nu är brunett till och med! Hon kan ha vilken hårfärg som helst och hon är ändå alltid sig själv, hon står för vad hon tycker och hon är en grym förebild!! Hårfärgen kvittar, hon är ett levande bevis :)

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Helena:

1) Har du någon gång känt att du blivit behandlad fördomsfullt på grund av din blonda hårfärg?



Ohja, det har jag. De flesta, män som kvinnor, unga som gamla, tror att man har lågt IQ bara för att man är blondin -varför vet jag inte.

Men destu roligare är det att bevisa motsatsen!

"Its amazing to be blond, with so low expectations it´s easy to impress" -Pamela Anderson



2) Varför är du stolt över att vara blondin?



Jag är jättestolt över att vara blondin, kort och gott för att det är den finsate hårfärgen.

Och såklart; "Blonds have more fun!"



3) Vem är din favoritblondin genom tiderna och varför är personen en förebild?



Svårt! Det finns ju så många..

Men jag gillar tjejerna som är smarta nog att vända fördommarna om blondiner till något positivt.

Se tex. på Paris Hilton, eller "Kissie" för att ta en svenk, de har imagen att vara "blond och blåst" men är i själva verket riktigt smart -de tjänar ju rejält med pengar på folks fördommar om att blondiner är dumma genom att bete sig så och få emormt med publicitet.

För även om folk vägrar erkänna det -så är det så kul att ta del av en riktigt "dum" blondins liv.

2:a kommentar, skriven , av Helena:

1) Har du någon gång känt att du blivit behandlad fördomsfullt på grund av din blonda hårfärg?



Ohja, det har jag. De flesta, män som kvinnor, unga som gamla, tror att man har lågt IQ bara för att man är blondin -varför vet jag inte.

Men destu roligare är det att bevisa motsatsen!

"Its amazing to be blond, with so low expectations it´s easy to impress" -Pamela Anderson



2) Varför är du stolt över att vara blondin?



Jag är jättestolt över att vara blondin, kort och gott för att det är den finsate hårfärgen.

Och såklart; "Blonds have more fun!" ;)



3) Vem är din favoritblondin genom tiderna och varför är personen en förebild?



Svårt! Det finns ju så många..

Men jag gillar tjejerna som är smarta nog att vända fördommarna om blondiner till något positivt.

Se tex. på Paris Hilton, eller "Kissie" för att ta en svenk, de har imagen att vara "blond och blåst" men är i själva verket riktigt smart -de tjänar ju rejält med pengar på folks fördommar om att blondiner är dumma genom att bete sig så och få emormt med publicitet.

För även om folk vägrar erkänna det -så är det rikrigt roligt att ta del av en riktigt "dum" blondins liv!

3:e kommentar, skriven , av sandra:

Jag är jätte gärna med i denna tävling:) Svarar på frågorna nu i min blogg,du kan ju skriva åt mig så fort du sett dom :)Krams

4:e kommentar, skriven , av evamar - tävlingsblogg:

1) Har du någon gång känt att du blivit behandlad fördomsfullt på grund av din blonda hårfärg?



Nope. Oavsett hårfärg (och jag har testat att vara både mörk- och rödhårig) brukar jag ibland bli underskattad vad det gäller intelligens, men det funkar hur bra som helst. De inser ganska snabbt hur fel de hade...



2) Varför är du stolt över att vara blondin?



För att jag är stolt över att vara jag. Det blonda hänger liksom med på köpet.



3) Vem är din favoritblondin genom tiderna och varför är personen en förebild?



Jag gillar Gwen Stefani. Stark, kvinnlig och företagsam!



PS. Jag länkar i min tävlingsblogg:



http://evamar.blogg.se/2009/november/blondinpaket-8-november.html

5:e kommentar, skriven , av lindha:

Åh vill jätte gärna ha det där paketet, självklart är jag en stolt blondin! :D

Mina svar:



1) ja, nästan varje dag. Idag råkade jag säga något ''osmart'' och då skrek en kille från min klass: DET ÄR BARA FÖR ATT DU ÄR BLOND! Jaha? tänker man då, IQ = Hårfärg? stämmer det? NEJ. Jag föddes blond och tänker då dö blond, jag är en stolt blondin och tycker andra att blondiner uppfattas som osmarta, ja då tycker jag dom borde sluta läsa fjortisbloggar eller titta på big brother. När jag & min kompis pratade om vilken hårfärg jag passade bäst i idag sa hon: - Brunt, förlåt men du ser så osmart ut i blont. Ibland undrar jag vad människors fel är...



2) För att jag är blondin original, det bara är så. Varför ska jag gå runt och vara missnöjd med hur jag ser ut när jag föddes för att se ut såhär? Tycker andra att jag ser osmart ut pga min hårfärg , ja då kan dom få tycka det, jag bryr mig inte. jag tycker vi alla är vackra & kloka, oavsett hårfärg.



3)måste välja Marie picasso. Hon kommer från att vara en blond b-kändis frpn bigbrother till att vara sveriges nästa stjärna! Hon är blond, smart & har en underbar röst. Ett utmärkt exempel på att man kan vara både blond & smart!



Tack för min chans! Här är mitt inlägg:http://lindhastavlingstips.blogg.se/2009/november/go-blondies.html :-) puss / lindha

6:e kommentar, skriven , av Jessica:

Åh vilket härligt paket! Jag vill gärna vara med och tävla! =)

Mina svar på frågorna är:



1. Jag har nog aldrig riktigt känt att jag har blivit behandlad fördomsfullt på grund av min hårfärg. Men en del blickar får man ju när man går ut på stan en kväll.



2. Jag är stolt över att vara blondin för att det är min naturliga hårfärg och det är riktig fin färg!



3. Min favoritblondin genom tiderna är Gwyneth Paltrow. Hon är otroligt vacker, smart och en duktig skådespelerska.



Har länkat till tävlingen i min blogg här: http://jessiestavlingsblogg.blogg.se/2009/november/vinn-ett-paket-fran-schwartzkopf.html#comment



Hoppas på tur!

/Jessica

7:e kommentar, skriven , av Nelly:

1. Klart att man får såna kommentarer ibland, fast dom sägs ju oftast på skämt och jag tar inte illa upp :) har bland dom bästa betygen i klassen, så det där att blondiner ska vara osmartare än andra, är fel. Jamenar, det är ju inte hårfärgen som tyder för att du är smart eller inte (;



2. Självklart är jag en stolt blondin! Som blondin är jag född, som blondin kommer jag dö, eller nått haha :D



3. Hayden Panettiere är så cool! Och jätte vackert hår har hon! Långt, och i en jättefin blond färg :)



kram!

3.

8:e kommentar, skriven , av Amanda:

Jag vill absolut vara med och tävla. ^^



Har såklart länkat:

http://creyla.blogg.se/tavlingar/2009/november/tavling-blondinpaket.html



Mina svar:

1) Har du någon gång känt att du blivit behandlad fördomsfullt på grund av din blonda hårfärg?



Japp, det har jag faktiskt. Många gånger till och med. En del verkar tro att man bara för att man är blond inte kan vara lika smart eller allmänbildad som andra. Vilket ju är så fel. Alla är vi olika. Om man är smart, allmänbildad eller atletisk beror knappast på hårfärg.



2) Varför är du stolt över att vara blondin?

Jag är född blondin och också väldigt stolt blondin. JAG är vad man skulle kalla för typisk nordbo. Blond och blehyad så jag skulle se fånig ut med någon annan hårfärg. Jag råkar också tycka att blondt hår är det finaste. :)



3) Vem är din favoritblondin genom tiderna och varför är personen en förebild?

Ojoj vilken svår fråga. Jag måste nog dock hålla med dig. Carolina Gynning.

För mig var hon ett praktexempel på varför blondiner kan bli så missförstådda. När hon var med i BigBrotherhuset verkade där ju inte finnas alltför många hjärnceller. Men som hon har UTVECKLATS! Jag är stolt över Carolina. Hon är nu en av Sveriges mäktigaste kvinnor. Heja Carolina!!

9:e kommentar, skriven , av Jeanette lexonius:

1.Jag har blivit blivit fördomsfullt av min blonda hårfärg av sånna som är avundssjuka kan jag tänka för jag måste nog säga att det är en färg som tar fram min personlighet och den kan ingen ta ifrån mig.



2. Jag gillar att vara blond för det får mitt ansikte att glänsa säger min kille och det trivs jag bäst med, så är det bara.



3.Charlene Tilton i dallas är en av mina favoriter hon är och förblir en vacker människa i blont hår så är det bara:)

Jag länkar till detta inlägg helt givet mewd vänliga hälsningar Jeanette:)

10:e kommentar, skriven , av ANNELIE:

1) Har du någon gång känt att du blivit behandlad fördomsfullt på grund av din blonda hårfärg?

Tror det inte handlar om hårfärgen utan mer hur man beter sig(-:

2) Varför är du stolt över att vara blondin?

Snygggt,lyser mer och man ser fräschare ut.

DEt gör en oxå mera stolt.

3) Vem är din favoritblondin genom tiderna och varför är personen en förebild?Brigitte Bardot såklart djurvän hela sitt liv.



http://www.improveme.se/gniztra/59240

11:e kommentar, skriven , av Malin:

Är med och tävlar:



Här kommer svaren.



1) Jag har aldrig behandlats fördomsfullt på grund av min hårfärg. Jag tror och hoppas att det pågår mest bland yngre omogna på ett skämtvis sätt.



2) Jag trivs i min blonda hårfärg och anser att det passar mig bäst. Jag är född blond men nu på senare dar har jag gått och blivit mörkare. Men eftersom jag känner mig som snyggast blond färgar jag det nu mera istället. And Im proud of it!



3) Favoritblondinen är helt klart min mamma. En underbar person som ställer upp i vårt och torrt. Hon har lärt mig stå på mina egna ben och vara stolt över den jag är och det jag lyckas med i livet.



Länkat på min tävlingsblogg mtlftavling.bloggplatsen.se

12:e kommentar, skriven , av emma:

Jag vill va med:)

Svar:

Fråga1. Brukar få höra att man är en dum blondin ibland, men det har aldrig varit illa menat. Brukar oftast få beröm för mitt hår:)

Fråga2. Jag gillar att vara blondin, det är snyggt. Men ibland är det jobbigt att det blir så slitet.

Fråga3. Min blondin förebild är nog nog Jessica Simpson, hon verkar vara väldigt glad och omtänksam och hennes hår är jättesnygg!



Hoppas det inte är för sent att vara med, jag har länkat i min tävlingsblogg här;

http://emtavlar.blogg.se/2009/november/blond-tavlingd.html#comment

13:e kommentar, skriven , av elin:

1) Har du någon gång känt att du blivit behandlad fördomsfullt på grund av din blonda hårfärg?

När jag går i skolan säger vissa: BLONDI "vissel".

hahaha, lite kul tycker jag



2) Varför är du stolt över att vara blondin?

Man är såklart SNYGGAST om man är blondin ;)

right? Jag mår bättre av att vara blondin!



3) Vem är din favoritblondin genom tiderna och varför är personen en förebild?

Självklart är det Carolina Gynning! Jag vet inte varför hon är en förebild men hon är bara så jävla härlig!



länk:

http://tavlingsbloggen.devote.se/blogs/3063959/blon:i-taevling---.htm

14:e kommentar, skriven , av Nelly:

Jag har glömt länken!

så här kommer den (;

http://nellym.blogg.se/2009/november/blondintavling.html

15:e kommentar, skriven , av Elin:

1. ja! alldeles för ofta...



2. För jag föddes blond, klart man är stolt över den man har föds till :) Man ska vara stolt över sig själv.



3.Victoria Silverstedt, hon har alltid haft en sån häftig blond färg och passande stora lockar i håret.

16:e kommentar, skriven , av Malin R:

Vill självklart vara med även jag och länkar också så att fler hittar hit på: http://villduvinna.blogg.se/2009/november/vinn-ett-paket-fran-schwartzkopf.html



Svaren är:

1. ja..på tok för ofta..men nu driver jag lite med det också, genom att då jag dummar mig förklara att "ja..ibland måste jag ju leva upp till mitt rykte som blondin!

2. Jag är stolt eftersom jag är född till det!

3. Carolina Gynning!

Störtskön människa!

Nu håller jag tummarna, ha det bra så länge!

Kram Malin

17:e kommentar, skriven , av Nadine:

1. Nej det tror jag inte, folk drar dick förhastade slutsatser om blondiner i min närhet.



2. Jag älskar att vara blond för då känner jag mig sexig. Inte bara söt snygg och vacker - utan sexig!



3. Jag älskar Christina Aguilera - hon är en stark kvinna som har kämpat sig igenom många motgångar. Hon har en fantastisk röst och är väldigt väldigt vacker. Hon är helt klart en stor förebild för mig!

18:e kommentar, skriven , av Anna:

1. Ja, vänner och bekanta brukar bara skämta med mig ibland och det struntar jag i. Men ibland kan man få kommentarer om att man är bimbo, blondie, bitch osv bara pga hårfärgen från helt främande folk och det är irriterande.

2. Varför inte? Vi är precis som alla andra, om inte lite bättre? ;) haha nejmen, jag är naturligt mörk blond men har det färgat blont och jag tycker man ska vara stolt över hela sig själv och då räknas ju hårfärgen självklart dit. Ta ingen skit!

4. Blondinbella. Bara namnet.. hon är en bra tjej som många borde se upp till! Hon är sig själv och är naturlig! Bara hennes smeknamn säger ju att hon är stolt över att vart blondin.

Comment here :